tirsdag 7. juni 2011

Hjemme igjen!

Noe av det beste med å ha vært på tur - er å komme hjem og ta seg en god dusj!


Spesielt etter turer hvor det meste har skjedd rundt et tyribål! Matlaging, kaffekos, popcornkos, snakking og undring!


Derfor har hele familien etter en slik tur skiftet ansiktfarge! Vi ser veldig brune ut - men etter en dusj så kommer sannheten fram! Det meste var sot - selv om en kjenner varmen og "stivheten" på kinn og nese etter dager ute i sol og vind! Og med fem som skal dusje før en legger seg, alle på noen få timer, er det alltid spennende: Er det nok varmtvann?! Derfor gjelder det å være først ute - og veldig kjapp! Men ikke fortere enn at en blir ren igjen! For sot sitter godt!
Og når enn (til hverdags) er forfengelig og har lange hvite negler - er det ikke bare enkelt å bli presentabel igjen!
Som min svoger sa; "passer seg liksom ikke helt med hvite lange negler på tur!" Men bryr jeg meg? Ehh... Nei! Liker jeg å være feminin, så er jeg det! Og negler er min greie! :)



Vi var da på fisketur! Og med kano, så ble det noen runder med "markdrag"!


Og fisk ble det! Fornøyd jeg - når den største fisken beit på mitt agn!


Selv om jeg ikke har noen bilder av meg og fisken, så var det mange andre som fikk posere!





StorebrorNaturligvis fikk også en fin røye på samme padleturen!






Som tidligere nevnt, så mener jeg det er viktig at barna er med på å rense fisken. Slik danner du deg et helhetlig bilde av mat, natur, ressurser, høsting og forvaltning!
Og hos oss er det veldig interessant om det er jente- eller guttefisk:)
Også viktig å smake!


Hele turen er som en stor sanseopplevelse!
Smake, lukte, lytte, føle....
Dette mener jeg er viktige faktorer og en motvekt til den hektiske hverdagen vi til hverdag lever i! Hvor alt skjer så fort, uten at du trenger selv å være aktiv - barn trenger ikke det, for noen ordner opp for deg, "sørver" deg og underholder deg! Det eneste du trenger, er å sitte på rumpa og vente....
Slik er det ikke når vi er på tur - da er vi et team!


Og for at du skal ha det bra, må de andre på tur også ha det bra!


Videre handler det om å "se det store i det små!"






Og hvilke skjønnheter det er rundt oss!
Vi observerte mye molteblomst, men ikke alle har skjønt at den nærmest er "fredet" og "hellig"! Og ikke spiller det noen rolle heller når en sjarmør på 4 sier: "Se Mamma! Den er til deg!"


Det er flere blomster på bakken som kan bli til molte!


For i dag fikk jeg den flotteste av alle eksemplarer av min hjerteknuser!

....videre erindringer etter turen kommer.....

*****MorNaturligvis*****

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...