mandag 20. juni 2011

Ferieplanlegging

Skoleferien har startet og det nærmer seg sommerferie for familienNaturligvis også! Sommerferien 2011 har vi begynt å planlegge! For i år har vi lyst på sykkelferie!



Tidligere har vi syklet Rallarvegen to ganger - og for to år siden var vi på "rorbu-ferie" i Lofoten! Naturen i nord, med fjell og fjord er noe som fasinerer meg, og derfor hadde jeg ønske om ferie nordover i år også!
Kartbok ble tatt frem, søking på nettet startet - og så kom vi fram til det som skal bli "hoved-sommer-ferien" vår i år!
Vi ønsket ikke å kampere om veien med tyske-bobiler, heller ikke sykle i kø - derfor drar vi litt lengre nord! Planen er å sykle fra Harstad til Tromsø, via Andøya og Senja! Ei drøy uke på sykkel, innkvartering i telt, hytter eller rorbuer, med noe transport sjøveien og med attraksjoner som hvalsafari,midnattsol og rakketoppskyting som mulige turmål! Litt etter prinsippet; "turen blir til underveis!"
Hvis noen har tips for en slik tur og dette området - så kom med det!

Flybillettene med Norwegian er bestilt tur; Evenes/Harstad og retur; Tromsø, med sykler som ekstra bagasje! Og da er det bare å start forberedelser, utprøving og detaljeplanlegging!
Arbeidsoppgavefordelingene i familienNaturligvis når det gjelder turer, er som alltid: MorNaturligvis planlegger, bestiller og er "reiseleder" på turen, mens FarNaturligvis tenker på de praktiske forbredelsene og organiseringen som utstyr og yte-evne(les;treningsturer)! Han startet denne uka med å sette på bagasjebrett på syklene, skjemer på de syklene som ikke hadde det og handlet sykkelvesker på Biltema .



Disse er prøvemontert og da er det bare å ta en liten prøvetur! Årets "hovedsponsor" ser ut til å bli: Biltema :)
For denne helga så var planen i første omgang å ta en prøvetur/ sykkeltur med full opp-pakking og overnatting. Men etter ei begivenhetsrik uke med konsert, skoleavslutningen og nattejobbing, fant vi det best å kun ta en dagstur!



Men likevel litt utstyr må utprøves, og med MinstenNaturligvis godt plassert i en godt brukt sykkelvogn - så er vi klare for vår "søndagstur"!











Og med kommunikasjonsutstyret i orden - blir det "tommel-opp!" for turen! Dermed kan guttene kommunisere underveis og vi er klare til å ta ivei! Dagens mål: Puttsjøen!



Vi starter - og tidlig kommer vår første "utfordring"; hvordan plasser vi oss langsmed veien?



Bak hverandre eller siden av hverandre?
Jeg kjenner angsten rår når bilene kommer bakfra, og FarNaturligvis ligger innerst mot kjørebanen med MinstenNaturligvis i sykkelvogn - så selv om bilene da egentlig må sakke ned farten betraktlig, kjenner jeg at jeg blir uroligere! Derfor blir vi enige om å sykle etter hverandre! Og jeg kan puste bedre!



En annen utfordring er å finne et jevnt tempo, som alle kan sykle i og uten at noen sykler inni hverandre! Derfor blir det endel utprøving med gir-ing, før vi finner ut av det!
Den første mila så er det mye oppover.... viktig med drikke og pauser!



Fra Gåsebu og videre innover har andre allerede dratt på "sommerferie"



og vi stopper å hilser på!



For med barn på tur - er ikke turen reisemålet, men alle opplevelsene underveis!







Etter ca to timer med jevn stigning, så har vi kommet fram til Puttsjøen!



Et fint sted! Her er det bra laget istand og tilrettelagt for funksjonshemmede med en "fiskerampe"!
Fiskestangen er naturligvis med, og StorebrorNaturligvis prøver ørretten, som i dette vannet er "bekksvart"!







Etter pølser, kaffe, kvikklunsj, men uten fangst, er vi klare for hjemveien!



Med mye nedoverbakke og en frodig flora - som minner oss om at det er sommer!




Jeg er enig med mange om at "den-norske-sommeren" er kort! Men desto viktigere er det da å nyte den og tenke over den! Vi er alle flinke til å vente - men kanskje ikke like flinke til å nyte!?!



Jeg klarer ikke annet enn å stoppe opp og mimre om min barndomssommer! For i min barndoms barndom var det masse sommer! Og sommer er blandt annet sommerblomster etter en veikant!








Og jeg kjenner på luktene, lydene - og blir varm inni meg! Sommer for meg er akkurat dette: blomster etter landeveien, grusvei, ro, varm lun vind i ansiktet, og mørke regnskyer, "truende" og "tirrer" rundt enn blå himmel!



Å hvor deilig den norske sommeren er!



Og når jeg får se "forglem-meg-ei" - så tenker jeg at slike somre vil jeg aldri glemme!

Konklusjon: Prøveturen gikk veldig bra; StorebrorNaturligvis syklet de nesten 4 milene som "en helt", MinstenNaturligvisy sovnet en dupp og sommeren har kommet!
*****MorNaturligvis*****

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...