tirsdag 12. juli 2011

Vesle Sølensjøen

Da er ferien vår i gang! Vi satser på en "aktiv" ferie i år!
Å padle i Sølna nedover fra Møyavollen (Sølendalen) til Vesle Sølensjøen, er en fin familietur! Også for nybegynnere!
FamilienNaturligvis kjøpte sin første Ally-kano for tre år siden, og har vært på endel turer med vår kjære sammenleggbare-kano de siste årene! Dette medfører også en del påvirkninger på de rundt oss, noe vi i høyeste grad liker!
Vi er kanskje litt flinke til å "skryte" eller informere om hvor fine naturopplevelsene med kano er
- det er rolig, lite anstrengelser for barna, vi kommer nær naturen og vi får mange spennende opplevelser sammen -
så derfor er det etterhvert flere rundt oss som ønsker å dele slike turopplevelser med oss:)
Det er noe vi setter pris på!

For to år siden padlet vi samme strekning, men da med TanteOppistua og hennes to sønner! Turen var veldig vellykket - store og små koste seg!
Så da familenTanteAmper spør oss om å få være med oss på kanotur i år, var valget enkelt "vi padler Sølendalen"!
En "enkel", rolig elv, passe avstander og innrammet av fin natur, dermed ligger alt tilrette for nok en fin naturopplevelse!
I vår gikk vi til innkjøp av en brukt Ally til, og med stor familie var det ennå ikke nok plass til alle, derfor "sømfartet" FamilieTanteAmper Finn.no og fikk napp på en (godt) brukt kano! Men med mye lim og bøter - fikk fedrene i familiene kanoen tett! Og alt er klart for tur!
Pakking fredagskveld - hvor nok TanteAmper syns MorNaturligvis var noe "sparsom" med hva som skal være med!
Lørdag kl 9 er vi klare og drar ivei!

Kano settes i stand og FarNaturligvis tar et "lynkurs" i padling!

Så var det bare å starte i vei nedover....

...flere var nok veldig spente når farkomstene vannsettes ved Skjellåvollen..,

Turen nedover gikk bra, selv om noen var et par turer på land!
Ingen kantret, ingen ble bløte, - så da vi ser Sølen-massivet i det fjerne, sier MorNaturligvis sitt vanlige utsagn:
"Ååå..se da! Se så fint!"

Vi kommer til vesleSølensjøen, setter opp campen og rigger oss til! Da slår det meg; Hvordan kan dette fantastiske stedet og denne pene sjøen "huse" ferskvannets-store-skrekk og innlandets krokodille; Gjedda!
Og tidlig får vi kjennskap til dette "uhyret", når de fire eldste barna tar kanoen utpå å prøver fiskelykken! På denne korte turen kommer de i land med to "pene" gjedder på ca 3 kg!

Alle er med på sløying av fisk

Selv om fisken ikke er pen å se på, så smaker dette monsteret som lever i fjellvann utrolig godt - grillet i folie, med Rendalsflatbrød og sitronpepper ble det et gorme-måltid som alle ti turdeltagerne var enige om at smakte fortreffelig!

Og merkelig er dette; at stort sett er alle gjeddene vi får, i samme dimensjon! Med et unntak som Thea får rundt midnatt søndag! Et dråg av en fisk, så stor at det ikke fristet å lempe den i en kano med fire i! Derfor padlet de opp til land, hvor FarNaturligvis hjalp til med å kleppe gjedda, slik at den kom på land! Gjedda ble tatt med tilbake til bygda og innveid!

Tenk at ferdig sløyet veide denne fisken 8,06 kg!

Gratulerer med stor fisk!

Vi koser oss i kveldsola, som skaper en magisk stemning utover kvelden!

...og litt romantikk hører med, 3 dager etter vår 9. bryllupsdag, når sola går ned akkurat kl 2230!

Men så hører FarTanteAmper noen vak og får " blod-på-tann" når ei diger gjedde hogger etter duppen! Og dermed er det i gang: Kall det konkurranse-instinkt! Alle fire (voksne) starter å kaste ut fra land...

TanteAmper har nesten en fisk..

Men den som får fisk er MorNaturligvis! Nok ei pen gjedde! Og faktisk er det moro med disse beistene her - sprellende, hoppende og livate - derfor må vi "kjøre" fiskene en stund før vi får den på land! Ennå om det hadde vært en litt edlere fisketype! Som eksempel ørret eller røye...!?!
Men fisk er fisk! Opplevelsen kan en ikke klage på!

Søndag hadde vi avtalt å ta en tur til Sølenkroken, hvor Mormor- og BesteNaturligvis skulle komme!
Men først frokost - havregrøt!

Det måtte kokes flere runder, for det er mange munner å mette!

Etter frokost er vi klare for å gå de 2 kilometerene!

Så vel framme ved Sølenkroken!

Det er vakkert her hvor Sølna kroker seg nedover - Vakkert- selv om Sølen ser anderledes ut herfra, enn fra vår vante skue; fra sør!

Gjengen er samlet og det er tid for kaffekos, mat på bålet og naturligvis bading for unga!

Etter et par timer er vi klare for tilbakeveien, denne gangen langs elva og med fiskestang i hånda!

De fleste får fisk - ørret og abbor! Og de som ikke får fisk, finner frosk!

Som skal prøve-kysses!

Ei lita regnskur skremmer oss til å sette opp tarpen, og dermed er vi rustet til alt slags vær! Men været i helga holder seg er bedre enn fryktet!

Overraskende - men desto mer koselig kommer TanteOppistua, OnkelOppistua og StorebrorOppistua på et kveldstur-besøk!

Tara og Lady var også med! Og de to yngste fikk gå tur med Lady - stor stas - før det er kvelden for små turfolk!

Alle turer har en slutt - denne også! Mandag rydder vi ned, og setter nesa mot hjemveien!

Unga koser seg på tur - og kan slappe av, uten noen bekymringer, med beina høyt og med fiskestanga i hånda!

Fornøyd jente - snart 6 år - er den eneste som får fisk denne dagen - en pen harr!

Vi camper på turen tilbake - og unga bader igjen! Utrolig...hvor "hæl-øven" barn er!

Rast ved Møyavollen

Vi tar ikke sjanse opp "strykene" mellom Møyåvollen og Skjellåvollen, så derfor litt mer bæring hjem!

Fedrene henter bilene, vi raster igjen før turen er over!

Takk for en fin tur -
"ingen-sak å dra på tur med snille unger!"