torsdag 28. juli 2011

Vanntid=Ferietid

Ferietid er vanntid!
Denne sommeren har vært en veldig vanntid (les; bløt)!
Men det er rart hvordan barn tiltrekkes av vann! Om man enten tenker på de små midlertidige "innsjøene" etter at himmelens sluser har åpnet seg, eller om det er en liten dam på fjellet!
Vann fungerer som en magnet på barn!

Samme hvordan været er, bare det er vann!



I går var vi på mitt barndoms-bade-paradis-sted; Harrvika ved Lomnessjøen (Rendalen)!

Langgrundt, deilig sandbund og godt vann, er noe jeg husker!
Og med glede observerer jeg at mine barn også opplever dette stedet på samme måte!
Ihverfall de to yngste, som er med!
Men hva skjer så...? Når du blir voksen er det ikke lengre så deilige å bade i de samme badetemperaturene! I Harrvika var dette idag forståelig nok, når MormorNaturligvis sitt termometer bare viste 16,8 grader!

Når det gjelder vann (men også mye annet) så er det akkurat som om noe skjer rundt eller etter puberteten!
Et eksempel er at "Plutselig" så er alt utendørsvann kaldt!
Barn kan bade til de er blå på lepper og rister av kulde - likevel så er standard uttrykket;
"skal bade bare litt til"!
Rart dette!



Selv har jeg flere ganger i sommer sittet med ulljakke og sett på barna bade!
Jeg fryder meg av dem, men ikke med dem!
Kjenner kulden - og at beingrinda blir fryst og kulden bre seg inni meg! Og så "vondt" vil jeg meg ikke selv!
Tror at vanntemperaturen må krype over 22, og så må solen skinne samtidig! Og dette er ingen enkel kombinasjon denne sommeren - men kanskje... Ser ihvertfall bedre ut! De siste dagene har solen glimret til og vist seg flere ganger! Og gudskjelov så regner det ikke mellom regnskurene!

Så idag var vi endelig på vannet igjen!


Vakkert ved Vikbutjønna!


Og MorNaturligvis fornøyd med en pen ørret tatt på mark!


Som MinstenNaturligvis får posere med!





MinstenNaturligvis er rimelig sikker på at den har smakt på en frosk før den tok min mark! Usikker på om det stemmer...men enkelt er det ikke å overbevise en "litt" standhaftig 4åring!

*****MorNaturligvis*****

Location:Rv217,,Norge

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...