tirsdag 29. mars 2011

Siste etappe .... og så er eventyret ute!

Så pakker vi ned for aller siste gang på denne turen - og jeg kan nok fortelle at vi har fått god rutine på det! Bruker kun en halv time på å pakke ned alle saker og telt! Stroppet og festet i pulken! Det er greit når alt har blitt rutine og vi vet hva den andre gjør :)








Det er lørdag og vi har ligget nedenfor Svukuriset!
Svukuriset ligger der, en ombygget og vakker gammel fjellgård! Som nå er i DNT eie, og er åpen og i drift i sommersesongen! Men nå er det stille i byggene!
Vi går fra Svukuriset kl 10, og nå var det kun litt over 1 mil til bilen!
Vi velger å ta den "trygge" ruta som innebærer veien fra Svukuriset til Elgå! Det kan høres kjedelig ut, men absolutt bedre enn planlagt rute som var 17 kilometer på Femund! Og jeg tror nok ferden over isen hadde vært mer kjedelig en å gå på en smal "fjellvei"! Å gå rett fram over sjøen - tror jeg kan føles som en står på samme sted! En annen mulighet hadde vært å ta "snarveien" gjennom skogen, men ettersom vi har planer for lørdagskvelden gjelder det å ikke gå seg "fast" denne siste dagen!

Fra Svukuriset er det masse nedoverbakker - jeg faller en gang og tenker - "Det er på starten eller slutten av turene at ulykkene oftest inntrer!" Så her gjelder det å være forsiktig! Dette er en av ulempene med "tau-drag" og ikke "fast-drag" - men jeg må si det er mye mer fordeler enn ulemper med "tau-drag"! For når en f.eks. skal ordne solcellepanel eller hente seg votter eller saft i pulken er det utrolig lettvint i forhold til å måtte koble av selen! Jeg har tidligere øvd på nedoverbakker i den trygge posisjonen med pulken mellom beina, hvor jeg styrer pulken med beina og holder den igjen i tauet! Så derfor når FarNaturligvis sier: "Vær forsiktig nå! Den siste "biten" "- så bremser jeg ned og tar ingen sjanser!

Vi kommer ned nærmere Femund - og her har noen virkelig kost seg! Det ser ut til å være en utrolig stor mengde med elg akkurat her! Så mye tråkk på veien og rundt veien de neste 3 kilometerne,  kan jeg ikke huske å opplevd! Den koser seg nok her - men det er ikke enkelt å være "små-furu"!

Sola varmer - og vi oppsummerer turen vår! Hvor fint alt har gått - vi dro som venner og har om mulig blitt enda bedre venner!

Så utrolig heldige vi er som får oppleve dette, sammen! 
Vi har nok brukt en del tid de siste dagene i  å  oppsummere turen, og  å planlegge nye turer! Det er jo vemodig at turen er over! Men det kommer nye turer, som også vil innebærer barna våre!
For det naturen gir av overskudd og energi, har jeg problem med å innhente andre steder!

For en natur vi har opplevd:

Jeg føler meg så enormt fri i denne naturen!


Vi er nok en gang fornøyde med at vi klarte å gjennomføre det - og spesielt takknemlig til snille foreldre, familie, StoresøsterNaturligvis og venner som har hjulpet oss med barna!  
Vi kunne ikke hatt det så bra, hvis vi ikke hadde vist at barna hadde det bra! 
Vi er heldige vi!

De 9 dagene har gått så fort, med "nye" hverdagslige gjøremål;
morgenkaffe

matlaging på bål

stekt fisk

skriving


tørking av sko og oppvarming av telt

kortspill

og å prøve og holde liv i maggoten
Derfor var følelsen ikke helt god når vi første gang så en bil igjen - vi hadde mest lyst til å snu og være i denne fantastiske villmarka lengre....

og så kommer vi til Elgå


Bilen står her, og det har blitt mer vår enn da vi dro!
Vi pakker utstyr i bilen - og jeg skifter om til tørt tøy! Ble varm i dag også! 
FarNaturligvis kan ikke fort nok komme seg inn på nærbutikken Peder Røsten eft, 
for nå står en kald Cola høyt på ønskelista!

Og jeg må nok innrømme at denne Cola'n er en av de beste jeg har smakt!
Så er vi tilbake til virkeligheten igjen, nyheter flommer inn fra radio, det et er støy, det er biler,  det er folk....
og vårt Villmarks Eventyr er slutt!
Men minnene om turen har vi! 

Takk for en fantastisk tur :)

*****MorNaturligvis*****

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...