mandag 21. mars 2011

20.mars og første vårdag!

Første vårdag!
Jeg mener å ha hørt at været i dag skal ha en betydning for vårværet videre i år - men HVA og HVORDAN er jeg ikke sikker på! Hvis det er positivt med knall sol og vindstille, så tyder dette på en flott vår - gode avlinger og mye produktivitet! Håper på det:)
For et så strålende vær hadde vi bare drømt om!


Frokosten ( havregrøt) og risting av is i teltduk (-21) i natt, før vi pakker oss ned! Vi planlegger noen timer på isen før kursen går videre ned mot Roasten!


Klokka er 9 og vi sitter klare med pilkestikker, morgenkaffe og bare nyter!


Det "smeller" i isen! Dette er et vårtegn, men det heter også at det er et dårlig tegn for bettet! Det siste stemmer for oss idag!


Høydags finner vi ut at vi bryter opp! På en annan grunne sitter tre "Røros-kaller", som vi snakker med før vi tar fatt på turen videre! Disse tre hadde vært her hvert år i 25 år og fortalte om storørret på Storrundhåen! FarNaturligvis var da klar på hvor han ville! Og det skulle være ei åpen bu der i nærheten! Så for meg lokket det med biff, fløtegratinerte poteter og rødvin inne i ei bu i kveld! "Vi slipper å sette opp telt og sparer bensin!" var ennå et godt argument! Så da var dagens mål klart!


På turen gikk vi innom "det-lille-huset" ved bua nord/vest i Lille Vonsjøen - skal gjøres det også!


Før vi fulgte hundekjører-traseen nedover retning Storerundhåen -


eventyrlig natur, med gamle krokete furu'r, tyristubber, dyrespor og runde steinblokker! WOW - Denne strekningen vil nok sitte igjen som noe av det beste inni her!





Og at været er strålende gjør det helt fantastisk:)
Selv er jeg imponert over hvor fort kroppen restituerer seg! Lørdag morgen følte jeg meg som den rustne utrangerte 47'mod Chevrolet'n som mor og far har bak uthuset - som hadde sett mine beste dager og aldri ville bli "brukanes" mer! Trodde seriøst at jeg kom til å få kraftig betennelse i setemuskel og rygg! Men i dag er kroppen som en ny Ferrarri igjen! Klar og god som ny:) UTROLIG! En hvile dag gjorde bra!


En kaffestopp ved Storfisktjønnan og FarNaturlig får plastre vonde hæler, før vi går nordover mot dagens mål! Men hvor er hytta?


Ikke enkelt - når en ikke er kjent! Og vi ikke fikk god nok beskrivelse! FarNaturligvis leter og leter i en skau hvor hver sten er på størrelse med ei bu! (jeg leter etter dekning, og får sent det første blogginnlegget!) Så etter en times intens jakt vurderer vi GPSens fortelling om ei bu ca 1 kilometer lengre nord! Vi blir enige om å prøve den - og ja sannelig der ligger den! Bortgjemt mellom åskammer og små tjern - men ikke bortglemt! Vi kom for sent.... Fire hundekjøreren og nesten 30 hunder hadde slått seg til der! Vi slo av en prat, ble bedt inn på dram eller salmesang - men takket nei til begge delene!
Skuffelsen kunne leses i FarNaturligvis ansikt, mens jeg ble oppglødd over at en av hundene var en gordonsetter! Og ja en kan kjøre hundespann med Gordonsetter også! Etter litt hundeprat, var det på tide å finne en leirplass! Og sulten kom innover oss, derfor ble ved funnet og bålet tent opp før vi satte opp vår sovesal:)


Kunne verken klage på stemningen eller biff'n ved bålet ved Lillebuddhåen heller:)





*****MorNaturligvis*****

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...