søndag 4. september 2011

....rot....

Snakk om å rote det til! Ikke akkurat "pen" natur vi omgir oss med om dagen hjemme hos FamilienNarurligvis!



Røtter snudd på hode, stubber gravd opp og plen endevendt!

Kan ligne mest på et av anleggene langs E6 - vel å mene i en annen målestokk! Ikke hjelper det med de nedbørs-mengdene som har kommet de siste døgnene heller!


Men først må vi ordentlig rote det til, før vi virkelig kan pynte det opp!

Slik er livet også noen ganger...men i vår hage håper vi at alle sår som er laget, blir dekket og at ingen arr blir synlige når alt er ferdig!

Vi er virkelig heldig vi som har hjelp av Monser'n! God hjelp for FarNaturligvis
- for med dobbel arbeidskraft,
blir jobben gjort på halve tiden!



Og at De-Store-Gutta koste seg, observerte jeg flere ganger - for som gutter flest er det jo moro når maskinene er store og durer!

Men noe må også "gå under" i en kamp om å få flatet ut og planert ut vår hage! Dette er nå også grunnarbeidet for vår nye og etterlengtede garasje, som skal få huse
en båt,
en combicamp,
en tilhenger
en bil!
+ sikkert mye ekstra rot!


Men først må trær hogges,
roser klippes,
hekk fjærnes
og noen ting flyttes på!

Men etterpå ønsker vi at alt faller på plass
- bit for bit -
epletre på epletre
hekk på hekk
og busk på busk!

Men så oppdaget jeg idag at FarNaturligvis ikke hadde værnet om min kjære, gamle og "erverdige" PION!


For litt for sent ble jeg klar over at min pion ikke lenger var her! Der den hadde blomstret tidligere i sommer, var det nå 1 meter mørk, våt jord! Obs!



Så da er det bare å ønske seg et nytt eksemplar, som i senere år kan pryde både hage og bord! Slik skjer - og "det finnes flere på gartneriet" sier FarNaturligvis! ...jaja...vi får tro det da!...

Juli for ni år siden fikk vi dette epletreet i bryllupsgave fra en nabofamilie


- så det har en egen symbolverdi og derfor viktig at får overleve denne "forvandlingen" eller "ekstrem makeover" av hagen!
Epletreet har levd sitt eget liv - litt på "halv-tolv"! Uten sammenligning for øvrig med vårt ekteskap, som har vært godt og støtt! Men ettersom epletreet var en bryllupsgave har det selvfølgelig en spesiel symbolverdi, og blir derfor viktig å ta vare på!
...Så da får vi håpe det går bedre med det enn med andre prydbusker og nyttevekster....

StorebrorNaturligvis minnet oss om at alt levende har sin plass i vårt økosystem!!
"pappa tenk hvor mange du har tatt livet av idag?"
FarNaturligvis ser litt fortumlet på sin eldste sønn!
"Hva mener du?" "Jo tenk på alle marker som du nå har drept ved å snu på jorda slik!"

Sant nok det tenker jeg ... men akkurat nå bryr jeg meg ikke så mye om disse små "hjelperne" i jorda! Men jeg må nok innrømme at mine tanker faller mer på pionen min! Som "falt på sin post!" Alt har sin tid, også en gammel pion!



Ps: 1000takk for hjelpen Monser'n!
... litt trist med pionen da, men det går nok bra etterhvert skal du se.... (etter et par år kanskje....)
Neida,du et tilgitt! :D
Hvis ikke får du gjøre som MinstenNaturligvis: "endelig - nå hører jeg deg ikke mamma!"


*****MorNaturligvis*****

Location:Rogstadgutua,,Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...