mandag 7. januar 2013

Hamar Hundekjørerfestival 2013

"Nå hvordan gikk det med debutten?"

Tja ... Hvordan gikk det egentlig?
 
Jeg har vel sjelden vært så nærvøs - eller følet at jeg er med på:
"Ting MorNaturligvis ikke kan....eller har gjort før!"
 
Men på den andre siden har jeg heller aldri gledet meg over å få lov til å gjøre noe som jeg virklig har drømt om
og som jeg for noen måneder siden
trodde bare kom til å bli ved drømmen!

Tenk å få oppleve dette...
miljøet
stemningen
praten i hundeoppstillingen
lyden av glade hunder som er klare til å løpe 
og følelsen at jeg er med på "hunde-kjører-sirkus"!
 
Og det ikke på tull eller på lek -
her er det startnummer,
speeker på sandplass,
starter med nedtelling,
tidtaking og premieutdeling!
 
Følte en enorm lykke da jeg gikk rundt... og lettet over å slippe å måtte prestrer noe!
Jeg hadde absolutt ingen ting å bevise,
ingen ting å tape
eller ingen ting å miste!
 
 Jeg skulle bare gjennomføre jeg - så får vi se hvor mange som kjørte forbi meg!
Vi stiller i renraset Siberia Husky -4 spann, sprint og i klassen er det 13 deltager,
to til fra Norge, flere fra Sverige og noen fra Tyskland!
Så vi  "leker" ikke løp - her ER det løp!
 
Vi starter kl 11.28.
Det er fortsatt litt tid - og hunden skal først vannes (1 1/2 time før)  

 
 
og like før løpet så skal det løpes med hundene , slik at de skal gjøre sitt "fornøden" før løpet!
Det er sprit jeg skal debutere i - 8 km med 4spann!
Og i sprint teller hvert sekund
- og at en hund må "gjøre noe" mens den løper, gjør at en taper tid!
og det vil vi jo ikke....

 Ting begynner å bli klart....hundene er selet på - sleden er klar - jeg er klar....

Alle kjører må ha gode handlere og MorNaturligvis har naturligvis FarNaturligvis blandt annet- sammen med de fra Vikerkollen
- en god handler er godt å ha!
 
Så går starten!
MorNaturligvis med Emira og Poseidon som ledere
og Mo og Bachao bak!
 
 
Og vi er i gang!
MorNaturligvis har fått beskjed om å løpe, sparke og være oppmuntrende mot hundene hele veien!
Så da gjelder det å gi jernet.....
 
Lite vet jeg om at de første kilometerene så trenger en kanskje ikke å gi alt...
men det gjorde jeg...så etter 2 km er jeg dønn sliten!
Med et (litt for) høyt adrenalinkikk og (noe) nerver for å ødelegge for andre,
 så blir en litt ustø også....
men ennå er stilen bra!
 
Inn på "oppløpet" gjelder det fortsatt å gi alt!
 
Så  ivrig som vi er
 tar sleden og jeg "attvippen"....
 men vi kom oss opp igjen,
og over mål går det....
litt fort!
Så jeg nesten ikke får foten opp for å bremse...
...."unna vei her kommer vi!"
 Så i målområdet kjører vi nesten over en gutt ...men det gikk bra!

 Dagen etter hadde MorNaturligvis lært litt, og hadde dobbelt så mye erfaring!
Derfor var opplevelsen også en helt annen!

Så i tåkehavet kommer vi inn
til 11 plass av 13 påmeldte!


Ikke dårlig det! :)
Selv om en ikke møtte opp og en deltok kun lørdag!
ER jeg GODT førnøyd!

Så da er det bare å kjøre på....
 alt neste uke er det "Dørstokkmila" og MorNaturligvis er påmeldt!

Aldri har vel sitatet fra ei annen "turbojente" passet bedre:
"Det har jeg aldri prøvd før, så det kan jeg sikkert klare!"
                                   - Pippi 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...