onsdag 6. april 2011

Vårforløsing....

"Rør ikke mitt hjerte i dag. Våren har gjort det alt!"
                                                    Inger Hagerup


Det er vår - og jeg ønsker våren velkommen!

Det er rart med denne årstiden også - alt som har vært stille og rolig, borte og dødt - kommer frem igjen og våkner til live!
Om vinteren er alt så stille - sansene får litt ro! Men så braker det løs - vann, søle, lyd av vann, lyder av fugler, lys, sol, varme og spiring av nytt liv!

Og for noen handler det om å samle små dråper vann i en kopp!

Men våren kan også være lunefull og ikke fult så grei!

Hvert år
 - på samme tid,
    - på samme sted
          - så kommer det!
                    VANNET!

Ikke bare en liten bekk - nei!


Og vi får ikke vannet unna, så kjelleren blir dermed stående med et par cm vann! Nok til at hvis en MÅ ned i kjelleren, så MÅ en bruke sko/støvler! Dette er noe jeg ikke tenker så mye på - prøver liksom å ikke "vite" om det!
Helt til jeg MÅ ned i kjelleren og hente noe i fryseren!
OG filler'n vann.... men det tørker opp!
Ja da det tørker opp!
Men ikke kjelleren - den er og blir ALLTID fuktig!
Derfor er det fint med kjellerlem ned til kjelleren - og at den er lukket! Ute av syne og ute av sinn(?)!
Ja! jeg vet jeg har endel ting og tang, som en gang var på interiør-moten i kjelleren og ...
Ja! jeg vet jeg bør rydde i dem og flytte dem ut av kjelleren og...
Ja! jeg vet at jeg alltid har andre ting som er mer spennende å drive med!
Som å være ute! Eller på tur :)
Kjeller får være kjeller
        - og ikke har jeg hatt brukt for de tingene som er der på 5 år, og ikke har jeg savnet dem, så da er det vel kanskje ikke så nøye(?)!

Men tilbake til våren utendørs, det er mye som dukker opp når snøen smelter...


og det er kanskje godt det er en stund til gressklipperen skal brukes, der den står i vann med kun tre hjul!

Veien renner også bort - vannet følger ikke alltid det vi ønsker! Eller de veier vi ønsker!

Og alle vet vi hvilke krefter som finnes i vann!
Vannet lager seg sin egen vei - den enkleste veien nedover og bort... og derfor blir det egen "vann-vei" i veien!


Med eget fossefall!
Ingen vinter varer evig, ingen vår hopper over sin tur!

Og jeg føler at alt i alt,
 - i all søle og i alt vann -
så er våren ei fin tid!
Det er tid for håpet, lyset og varmen!
Vi kjenner vi lever om våren! Vi ser vi lever - at alt rundt oss som ikke var dødt, men som bare har ligget i dvale og sovet - ventet!
Derfor føles det deilig å høre vannet sildre - da vet vi at nå et det er VÅR!
Og kjære VÅR velkommen til oss!




"Å leve er ikke nok! Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha!"
H.C.Andersen


*****MorNaturligvis*****



1 kommentar:

  1. Hei.
    Ei stund siden ungene var så små, men husker sølevannet og leken veldig godt. Gode minner det.

    Vårlig hilsen fra Stein på Biri i godvær.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...