Finnmark juli 2010

PLANLEGGING:
Vi startet vår planleggingen av turen tidlig!
Både jeg og farNatulig ønsket å kunne oppleve denne delen av landet - og gi erfaringer til våre tre barn om hva fantastisk Norge er og alt hva vårt land har å tilby av storslått natur!

Noen ganger føler vi oss litt merkelige også! Når alle våre venner ønsker å dra til "varmere-strøk" - les: syden, ligge på solsenger i trengsel av andre ville familier som kamper om den beste solsengen! Så ønsker altså vi å bruke vår sommerferie på norsknatur - norske opplevelser og erfaringer! Men vi er gudskjelov enige om at det er viktig for våre barn å se og bli kjent med alt det vakre, varierte og spennende Norge har å tilby. Det er jo ikke uten grunn at så mange turister besøker vårt vakre land hvert år - i søke etter harmoni, ro, opplevelser og erfaringer i alt hva vår natur kan gi!

Flybillettene ble bestilt gjennom Norwegian - billig og bra! Vi hadde også snakket om dette lenge med mine foreldre, som nå er pensjonister og ønsket også å være med på denne turen! De har jo vært med på turer i naturen før, både syklet Rallarvegen og rorbuferie i Lofoten! Videre er dem veldig greie - mtp planlegging og organisering! De gir meg frie tøyler og satser på min kunnskap og evne til å få det til! Så langt hadde det også gått bra hver gang! Kanskje det hjelper med utdannelse innen reiseliv fra Trysil vid.skole i 1993?

Tidspunktet skulle passe inn - vi ville oppleve midnattsol, ha igjen ferie på hytta etterpå, ikke "kræsje" med Rendalsdagene og Maria (min niese) har bursdag i juli osv.... derfor fant vi ut at 15. - 22. juli var et bra tidspunkt! Senere kom det fra at Rendalsdagene var vist denne helga - og storesøsterNatrulig ønsket å delta på en av festivaldagene! Slik er det når en er 16 år, da ønsker en også å få med seg litt av det sosiale livet som skjer!Kjenner meg vel igjen! Derfor ble det da planlagt at hun måtte komme  etter mandag med fly og buss/evt vi hente henne! Men hun ville være med til NORDKAPP selvfølgelig! Dermed hadde jeg endel momenter å følge - og planleggingen om reiserute startet! Jeg lastet ned turistinformasjon om Finnmark fra nettet! Veldig kjekt når en ikke er kjent!

Videre fant vi ut at alt kan ikke planlegges noe må også tas underveis! Vi hadde med oss telt, soveposer,underlag, fiskestenger og myggmelk - slik at vi kunne være rustet for å ligge i telt hvis dette var mest praktisk!
Vi vurderte også lenge om vi skulle ta med lavvo - men fant ut at to/tre telt er enklere å få med på flyet og frakte med seg som "backpackere"!

For å kunne forflytte oss oppi nord sjekket jeg opp ulike kollektivmuligheter. Men med masse bagasje og mange reisende i alder fra 3 år - 65 år,  fant jeg ut at det ville være mest hensiktsmessig med leiebil! Ettersom vi var mange som skulle på tur - startet med 6 og ville bli 7 halve reisen, ble leibil veldig dyrt! Derfor ble valget på "rent a wrak". Dette ville være en gunstig måte - halve prisen og med besteNaturlig som pensjonert bilmekaniker var jeg ikke redd for at han viste råd hvis det skjedde noe!
Da var alt planlagt - fly og bil booket!NSB tider og bussruter ( for søsterNaturlig) samlet inn, kjøpt inn og resten fikk gå eller bli til underveis!

Så var vi klare - Taxi bestilt og vi ferdigpakket!

mye bagasje og spennende med vektgrensen på flyet!

Da er reisefølget klare på Hamar stasjon!

Så ble det Norwegian til Alta lufthavn! Vi lette, og lette, lette og lette etter leiebilen!Tilslutt kom vi igjennom på telefon og vi måtte hente bilen selv! Må si vi ble litt "lange i maska" når FarNaturligvis kom med bilen!
Her skulle sju "back-packere" få plass? Veldig glad for skiboksen!

Turen anbefales virkelig!
Vi startet i Alta - og lå første natta i telt ved Eibyelva - en flott lakseelv! Dagen etterpå besøk vi Tirpitz museum og Alta museum. Før vi dro nord og østover Sennaland! Den natta overnatting vi i telt ved Stabburselva og i Stabbursdalen Nasjonalpark.Videre gikk turen gjennom Kvalsund til Hammerfest!
Etter en natt på 70 grader nord, og deilig middag på Turistua med utsikt over byen og Midnattsol kl 0100!
Dagen etter startet med besøk på Gjenreisningmuseet! Deretter gikk turen på den Nasjonale turistveien til Havøysund og Høavøygavlen vindpark! Fantastisk natur!
Med uvær i vika valgte vi å telte i ly etter veien. Ikke det smarteste valget!
Dagen etter vi dro til Olderfjorden! Hvor vår StoresøsterNaturligvis kom med buss fra Alta og fly fra Gardermoen!
Nå var vi fulltallige og målet videre var Nordkapp! Med knapt med plass i bilen, men med godt humør kom vi til Honningsvåg - her fikk vi opplevd Atico Ice-bar, Skarsvågen og fuglesafari i Gjesvær!
Så endelig - 71 grader nord - Nordkapp!
Derfra gikk turen videre sørover til Karasjok - hvor vi valgte å booke oss inn hos Engholm Husky Disigner log house! Der alt var laget av naturmateriell og hvor det var mange firbente som Adrian fikk kose med!
Derfra gikk turen tilbake til Alta! Flott rundtur som kan anbefales på det sterkeste- ingen problem med overnatting, om det ønskes på hotell, camping eller i "bushen"!
Vi dro torsdag 15. juli og kom tilbake 22. juli! Greit vær, men en må være forberedt på vind!
Fantastisk natur - hav, fjell, fugler og vidder! Vi var heldig å fikk opplevd alle typer sommervær! Fra shorts til ull-stillongs!

Her bilder fra turen:

2000-6200 år gamle helleristninger

Ved Stabburselva i Stabbursdalen Nasjonalpark

Glade gutter med mange nye venner :)

Reppardelva

Det vi så mest på etter veien var turistbusser og rein

Kvalsundbrua

Kvalsund

Hammerfest - Verdens nordligste by!

Utsikt fra Turistua spisested

Midnattsol kl 0100

kl 0100 - midnattsol med skygger!

Morgenstund er gull i grund!

Gjenreistningsmuseet for NordTroms og Finnmark ( etter 2. verdenskrig)

Havøygavlen vindpark - verdens nordligste vindmøllepark

Så etter nasjonale turistveien fant vi en teltplass

Morgenen etterpå hadde vind og dårlig vær ødelagt det ene teltet vårt

Olderfjorden - og vi venter på storesøster

Kosestund ved gjenforening!

"Svigermor"

Et yrende fugleliv....

og sel!

Stappan sjøprodukter i Gjesvær! Kan anbefales på det sterkeste!

Nordkapp - 71 grader nord!

Restaurant Kompasset

Karasjok - Engholm husky! Designer log house!
Alt laget av naturlige produkter!

Og Adrin får kose seg meg valper!

Kikkert ble mye brukt!

Sapmi park i Karasjok!

Så biltur tilbake til Alta!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...